keskiviikko 18. syyskuuta 2019

Tutkimustehtävä 1a. Voin sosiaalisessa mediassa kertoa huoletta mielipiteeni työnantajastani, koska kyseessä on yksityinen tilini.


Voin sosiaalisessa mediassa kertoa huoletta mielipiteeni työnantajastani, koska kyseessä on yksityinen tilini.

Jokaisella meistä on joskus sanottavaa työnantajastamme. Sanottava voi olla positiivista ja työnantajan hyvin puolien korostamista. Toisinaan myös kiukkuneuronit saavat paljon tilaa tunteissamme erilaisista epäkohdista ja syistä (ja ei oikeista syistä) mielessämme. Onko silloin oikein tuulettaa tunteita somessa yksityisellä tilillä?

Omasta työstään ja siellä tulleista kokemuksista ja epäkohdista saa puhua, myös somessa. Työntekijällä on kuitenkin lojaliteettivelvoite. Tämä tarkoittaa, että ei saa vaarantaa työnantajan mainetta, tai asiakassuhteita. (Tehy.fi. Hankonen. 12.2017) (EilaKaisla.fi. Jarmas. 9.1.2014)

Jollekin voi olla vaikea puhua epäkohdista suoraan työyhteisössä, puhumattakaan suoraan esimiehelle, vaikka tämä olisi reiluinta (ainakin minun mielestäni). Työntekijän kannattaa kuitenkin muistaa mahdolliset seuraukset. Vaikka hän ei suoraan toimisi väärin työnantajaa kohtaan, on aina mahdollisuus, että tieto leviää ja lopulta työntekijä voi joutua keskustelemaan asiasta työnantajan kanssa. Silloin voi käydä vaikeaksi selitellä, miksi tuuletus on tapahtunut somessa, eikä työnantajalle suoraan. Toisaalta, tämä voi herätellä työnantajaa ajattelemaan asiaa uudesta näkökulmasta ja ehkä muuttamaan toimintaa.

Korkeassa asemassa olevan on oltava erityisen varovainen ja kyettävä ajattelemaan vielä enemmän mahdollisia seurauksia. (ESS.fi. Parkkinen. 31.5.2016)

Tämä on täysin luonnollista ja ymmärrettävää, koska korkeassa asemassa oleva katsotaan olevan korkeammassa vastuussa tiedon määrän takia.

Mikä tekee kirjoitetusta sanasta vaarallisen?

Ongelma somessa ja netissä yleisesti on kirjoitetun tiedon pysyvyys. (VVL.fi. Perttula. 8.6.2017)

Jos ihminen päästää ulos höyryjä (mikä on ymmärrettävää) voi tuloksena olla pysyvän tiedon tuoma rasite tulevaisuudessa.
Ratkaisuna on ”olla ihmisiksi”. Tämä yksinkertaiselta kuulostava neuvo on oikeastaan pätevä ja tehokas keino ehkäistä ongelmia. (VVL.fi. Perttula. 8.6.2017)

Jos jokainen miettisi tekemisiään ja niiden mahdollisia seurauksia, ennen niiden tekemistä, voisi ihmiset välttyä useilta ongelmilta.

Ehkä työntekijän kannattaisi miettiä ennen someen kirjoittamista, että onko siitä mitään hyötyä, voiko siitä tulla itselle, tai muille turhaa haittaa, vai onko tärkeä nostaa kyseinen asia kaikkien tietoon. Jos jätämme lain sivuun ja mietimme eettisesti asiaa, muuttuu kyseinen yhtälö vaikeammaksi. Yksilön subjektiivinen kokemus, vai aito epäkohta? Tähän ei aina ole selkeää ratkaisua. Tärkeintä kuitenkin olisi, että työntekijällä olisi avoin keskusteluyhteys työnantajaan. Tämä palvelisi kaikkia parhaiten.


Lähteet:

EilaKaisla.fi. Sosiaalinen media työntekijän näkökulmasta. Luettavissa: https://www.eilakaisla.fi/blogi/sosiaalinen-media-tyontekijan-nakokulmasta . Luettu 18.9.2019.

ESS.fi. Luettavissa: https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2274792 . Luettu 17.9.2019

Tehylehti.fi. Jokainen saa kertoa työstään. Luettavissa: https://www.tehylehti.fi/fi/tyoelama/jokainen-saa-kertoa-tyostaan . Luettu 17.9.2019

VVL.fi. Ollaan ihmisiksi somessa. Luettavissa: https://vvl.fi/ollaan-ihmisiksi-somessa/ . Luettu 17.9.2019

1 kommentti:

  1. Sosiaalisessa mediassa pitää kaikissa tilanteissa ottaa huomioon mahdollisuus, että yksityiseksi tarkoitettu keskustelu päätyy julkisuuteen. Mikä ihme siinä onkin, että muutoin järkeviltä vaikuttavat ihmiset hölmöilevät somessa? Kannattaa siis tarkkaan miettiä, missä ja miten höyryjä päästelee.

    Käy myös toisen väitteen osalta katsomassa Teams-keskusteluja ja osallistu niihin, jos et vielä ole ehtinyt. :)

    VastaaPoista