Viestintäsuunnitelma
Viestintäsuunnitelma on tärkeä osa
yrityksen strategiaa, eli toimintasuunnitelmaa. Se auttaa konkretisoimaan
tavoitteet ja tuo ne selvästi esille koko työyhteisölle. Viestintäsuunnitelma
on johdolle välttämätön työkalu, jolla voidaan johtaa muutosta ja ohjata laivaa
(yritystä) aallokosta huolimatta haluttuun suuntaan yhdessä koko miehistön
kanssa. (TJS-opintokeskus 2019)
Sisäinen viestintä, josta tässä on
kyse, tarkoittaa työyhteisön jäseniin kohdistuvaa viestintää. Esimerkki yritys
on valinnut viestinnän kanavaksi sisäisen intran (paikallisverkon), mikä on
hyvin toimiva lähikanava. Haasteena yrityksellä voi olla saada työntekijät
lukemaan intraa, varsinkin ne, ketkä eivät ole innostuneita, tai motivoituneita
muutoksesta. (Henkilöstövoimavarojen johtaminen, Kauhanen. 2007, 168)
Viestintäsuunnitelman tarkoitus on
saada koko yritys sisäistämään arvot ja käyttäytymään niiden mukaan. Jos
jokainen yrityksen jäsen kokee arvot itselleen läheisiksi, vähenee ”ei
kiinnosta” asenne huomattavasti, tai poistuu kokonaan. Tämä taas näkyy ulospäin
työntekijöiden toiminnassa ja varsinkin asiakaskohtaamisissa, mikä taas
vaikuttaa myyntiin ja maineeseen.
Johdon tulee asettaa mittarit
strategian onnistumisen seuraamista ja arviointia varten. Mittareiden tulee
olla järkeviä ja helposti tulkittavissa olevia. Esim. jatkuva kehittyminen on
mitattavissa koulutusten määrällä, työjäljen kehittymisellä ja
kehityskeskusteluissa. Haastavampi mitattava arvo on toisten kunnioittaminen,
koska ihmisten ajatusmaailmaa ei voi nähdä, joten mittarina on esimiesten ja työtoverien
antama palaute ja kommentit. Yleinen ilmapiiri kertoo paljon kunnioituksen
tasosta, vaikka voikin olla osittain subjektiivista.
Ypäjän ravinto Oy:n
viestintäsuunnitelma
Tässä tapauksessa yritys,
nimettäköön se Ypäjän ravinto Oy:ksi, on tilanteessa, missä se määrittelee
arvonsa ensimmäistä kertaa, mikä tarkoittaa muutosta koko yrityksen
mentaliteetissa.
Ypäjän ravinto Oy:n johtoryhmä tiedottaa
yritykselle johtoryhmän määrittelemät arvot
Määritellyt arvot ovat:
- - jatkuva kehittyminen,
- - toisten kunnioittaminen
- - vastuullisuus
Tiedottaminen jaetaan sisäisesti
yrityksen henkilökunnalle käyttäen Intranettiä. Sisäisen tiedotuksen
kohderyhminä ovat johtoryhmän lisäksi myyntipäälliköt, myyjät, markkinoijat,
henkilöstöhallinto- ja palkanmaksu, IT-tuki ja assistentit.
Tiedotuksen tarkoituksena on osalistaa
yrityksen työntekijöitä arvojen sisäistämiseen kannustamalla jokaista
miettimään, mitä arvot tarkoittavat juuri itsensä kohdalla.
Alla viestintäsuunnitelma
taulukkona
Kohderyhmä
|
Tehtävä
|
Tarkoitus
|
Menettelytapa/kanava
|
Aikataulu
|
Onnistumisen
mittaus
|
Johtoryhmä
|
Strategian
uusiminen
|
Yrityksen
kehittäminen ja työntekijöiden huomioonottaminen
|
Kehityspäivillä
yrityksen arvojen määrittely
Intranet,
blogi (Toim.Joht.)
|
Kaksi
kuukautta
|
Työntekijöiden
palaute
Työntekijöiden
työtehon seuraaminen
Aikataulun
toteutuminen
|
Myyntipäälliköt
|
Strategian
jalkauttaminen
|
Arvojen
tuominen työyhteisöön
Henkilöstön
motivointi muutoksen toteutukseen.
|
Oma
esimerkki ja puheenaiheet
Intranetin
käyttöön kannustaminen
|
Kaksi
kuukautta
|
Työntekijöiden
osallistuminen arvojen pohdintaan
Työntekijöiden
palaute
|
Myyjät ja muu
henkilöstö
|
Strategian
jalkautuminen
|
Konkretisoida
arvot yrityksessä
|
Pohdinta,
mitä arvot tarkoittavat omalla kohdalla
Palautteen
antaminen johtoryhmälle
|
Kaksi
kuukautta
|
Omien
oivallusten syntyminen
Oma
tyytyväisyys muutokseen
|
Markkinoijat
|
Ulkoisen
viestinnän hoitaminen
|
Arvojen
tuominen ulkoisille sidosryhmille
|
Sisällyttää
mainontaan arvot
|
Sisäisen
viestinnän jalkautumisen jälkeen
|
Johdon
ja esimiesten palaute
Ulkoisten
sidosryhmien palaute
|
Henkilöstöhallinto ja palkanmaksu
|
Palkitsemisen
toimivuus
|
Palkitsemisen
jatkuvuuden varmistaminen
|
Palkan
maksu prosessin aikana normaalisti
|
Jatkuva
|
Valitusten
määrä
Virheiden
määrä
|
IT-tuki
|
Tekninen
toimivuus
|
Mahdollistaa
viestintä teknisesti
|
Intranetin
hoitaminen ja ylläpito
|
Jatkuva
|
IT-järjestelmän
toimivuus
Työntekijöiden
ja johdon palaute
|
Assistentit
|
Avustaminen
|
Asioiden/päätösten
täytäntöönpanon varmistaminen
|
Viestien
siirtäminen intraan
|
Jatkuva
|
Johdon
palaute
|
Tukitoiminnot ja muut huomioitavat
tehtävät
Lisäsin taulukkoon erikseen työntekijäkohderyhmien tukitoimintoihin liittyviä tehtäviä sisäisessä- ja ulkoisessa viestinnässä osion.
Nämä ovat niitä tehtäviä, mitkä eivät liity vain suoraan muutoksen toteuttamiseen, vaan ovat
tukitoimintoja muutosprosessin aikana ja sen jälkeen, tai muuten välttämättömiä
toimintoja liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Jos palkanmaksu ei toimisi
muutosprosessin aikana, olisi johdon turha edes toivoa työntekijöiden olevan
innostuneita strategian jalkautumisesta. Näin ollen palkanmaksu on ehdoton
oletus.
Assistenttien työ on varmistaa
johdon tekemien päätösten päätyminen kirjalliseen muotoon ja tiedon
säilyttäminen ja eteenpäin vieminen.
IT-on tukitoiminto, joka mahdollistaa
ja varmistaa viestinnän toimivuuden. Jos viesti olisi auto, IT-tuki olisi sen
moottori, joka vie autoa eteenpäin. Tämä on myös toiminto, jonka kaikki
olettavat toimivan, mutta jonka toimimattomuus näkysi heti. (Ambientia.fi, Kovalainen,
5.6.2018)
Markkinointi astuisi mukaan
sisäisen viestinnän jälkeen, kun yritys alkaisi viemään arvojaan tunnetuksi
ulkoisille sidosryhmilleen. Toisaalta markkinointiin kuuluu myös sisäinen
markkinointi, joka tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että strategiaa
markkinoidaan esimiehille ja työntekijöille. Tässä vastuuhenkilö ei olisi
markkinointi henkilöstö, vaan johto, sekä viestintävastaava.
Ypäjän ravinto Oy:n toimitusjohtaja vaikuttaa hyvin motivoituneelta ihmiseltä, joka ymmärtää arvojen merkityksen yritykselle. Toisaalta hän vaikuttaa myös ymmärtävän muutosprosessin vaativan toimivan viestinnän ja teki viisaasti antaessaan viestintävastaavalle asian hoidettavaksi. Toimitusjohtan blogikirjoitus intraan voi hyvinkin olla motivoimassa työntekijöitä arvomaailman sisäistämiseen ja vaikuttaa yrityksen toimintaa tehokkaasti.
Tarvitaan kuitenkin vielä jotain, joka ohjaa työntekijöitä "huonoinakin hetkinä" lukemaan blogia, koska ihmiset menettävät innostuksen nopeasti, jos ei kukaan motivoi. Tässä esimies, tai myyntipäällikkö astuu kuvaan. Hänen tulee motivoida esimerkillään työntekijöitä lukemaan blogia ja pohtimaan, mitä arvot voisivat tarkoittaa juuri hänelle. Tämän merkitys korostuu erityisesti silloin, kun yrityksen talous ei ole hyvä ja pelkoa voi olla ilmassa. Avoin ja selkeä viestintä läpi yrityksen auttaa.
Lähteet:
Ambientia.fi, mihin it-palvelunhallintaa
tarvitaan, Arto Kovalainen 5.6.2018. Luettavissa: https://www.ambientia.fi/blogi/mihin-it-palvelunhallintaa-tarvitaan/
. Luettu 2.10.2019
Docplayer.fi, tiedostus ja
viestintäsuunnitelma, Arvo. Luettavissa: https://docplayer.fi/1102475-Tiedotus-ja-viestintasuunnitelma.html
. Luettu 2.10.2019
Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen
johtaminen. WSOY 2007
TJS-Opintokeskus,
viestintäsuunnitelma, luettavissa: https://www.tjs-opintokeskus.fi/opas-yhdistyksille/viestinta/suunnittelu-ja-kehittaminen/viestintasuunnitelma
. Luettu 2.10.2019
Hei! Olet pohtinut monelta kantilta ja syvällisesti viestintää. Laaja näkökulma siis. Palkanmaksukin oli mainittu. Se on totta, että jos se ei toimi niin uusien arvojen jalkautus ei mene perille. Tosin en usko, että sellaisessa tilanteessa uusia arvoja yritettäisikään jalkauttaa, mutta hyvä pointti.
VastaaPoistaHyvä paketti. Viestintää pohdittu enemmänkin kuin pintaraapaisun verran ja suunnitelma on selkeä ja kattava. Suunnitelmalta olisin odottanut ehkä enemmän tarkkuutta ajankohtien/aikataulujen suhteen, mutta toimii noinkin, kun muutos on jatkuva, Roomaakaan ei päivässä rakennettu kuitenkaan.
VastaaPoistaTukitoimintojen huomioonottamisesta iso plussa, tukitoiminnot ovat myös tärkeitä muutostilanteessa eikä näitä tule jättää huomiotta.
Hyvää duunia!
Pohdit kirjoituksessasi hyvin muutosviestintää. Olet tutustunut tietoperustaan ja löytänyt sieltä tärkeitä asioita, joita nostat esiin. Erityisesti pidin ajatuksesta, että työntekijöiden on aidosti sisäistettävä arvot ja koettava ne omakseen, jotta muutos voi onnistua. Tuot myös hyvin esiin esimiesten ja myyntipäälliköiden oman esimerkin voimaa. Taulukkomuotoinen viestintäsuunnitelma oli varsin kattava, olisin tosin kaivannut paikoin tarkemmalle tasolle menemistä, jotta suunnitelma toimisi käytännön työkaluna muutosprosessissa. Miten esim. arvojen pohdintaa mitataan ihan käytännössä? Vastuut on myös hyvä ottaa osaksi viestintäsuunnitelmaa (kuka hoitaa mitäkin).
VastaaPoista