keskiviikko 2. lokakuuta 2019

Kokoava tehtävä 3. a


Viestintäsuunnitelma

Viestintäsuunnitelma on tärkeä osa yrityksen strategiaa, eli toimintasuunnitelmaa. Se auttaa konkretisoimaan tavoitteet ja tuo ne selvästi esille koko työyhteisölle. Viestintäsuunnitelma on johdolle välttämätön työkalu, jolla voidaan johtaa muutosta ja ohjata laivaa (yritystä) aallokosta huolimatta haluttuun suuntaan yhdessä koko miehistön kanssa. (TJS-opintokeskus 2019)

Sisäinen viestintä, josta tässä on kyse, tarkoittaa työyhteisön jäseniin kohdistuvaa viestintää. Esimerkki yritys on valinnut viestinnän kanavaksi sisäisen intran (paikallisverkon), mikä on hyvin toimiva lähikanava. Haasteena yrityksellä voi olla saada työntekijät lukemaan intraa, varsinkin ne, ketkä eivät ole innostuneita, tai motivoituneita muutoksesta. (Henkilöstövoimavarojen johtaminen, Kauhanen. 2007, 168)

Viestintäsuunnitelman tarkoitus on saada koko yritys sisäistämään arvot ja käyttäytymään niiden mukaan. Jos jokainen yrityksen jäsen kokee arvot itselleen läheisiksi, vähenee ”ei kiinnosta” asenne huomattavasti, tai poistuu kokonaan. Tämä taas näkyy ulospäin työntekijöiden toiminnassa ja varsinkin asiakaskohtaamisissa, mikä taas vaikuttaa myyntiin ja maineeseen.

Johdon tulee asettaa mittarit strategian onnistumisen seuraamista ja arviointia varten. Mittareiden tulee olla järkeviä ja helposti tulkittavissa olevia. Esim. jatkuva kehittyminen on mitattavissa koulutusten määrällä, työjäljen kehittymisellä ja kehityskeskusteluissa. Haastavampi mitattava arvo on toisten kunnioittaminen, koska ihmisten ajatusmaailmaa ei voi nähdä, joten mittarina on esimiesten ja työtoverien antama palaute ja kommentit. Yleinen ilmapiiri kertoo paljon kunnioituksen tasosta, vaikka voikin olla osittain subjektiivista.


Ypäjän ravinto Oy:n viestintäsuunnitelma

Tässä tapauksessa yritys, nimettäköön se Ypäjän ravinto Oy:ksi, on tilanteessa, missä se määrittelee arvonsa ensimmäistä kertaa, mikä tarkoittaa muutosta koko yrityksen mentaliteetissa.


Ypäjän ravinto Oy:n johtoryhmä tiedottaa yritykselle johtoryhmän määrittelemät arvot
Määritellyt arvot ovat:

-        - jatkuva kehittyminen,
-        - toisten kunnioittaminen
-        - vastuullisuus

Tiedottaminen jaetaan sisäisesti yrityksen henkilökunnalle käyttäen Intranettiä. Sisäisen tiedotuksen kohderyhminä ovat johtoryhmän lisäksi myyntipäälliköt, myyjät, markkinoijat, henkilöstöhallinto- ja palkanmaksu, IT-tuki ja assistentit.

Tiedotuksen tarkoituksena on osalistaa yrityksen työntekijöitä arvojen sisäistämiseen kannustamalla jokaista miettimään, mitä arvot tarkoittavat juuri itsensä kohdalla.

Alla viestintäsuunnitelma taulukkona

Kohderyhmä
Tehtävä
Tarkoitus
Menettelytapa/kanava
Aikataulu
Onnistumisen mittaus
Johtoryhmä
Strategian uusiminen
Yrityksen kehittäminen ja työntekijöiden huomioonottaminen
Kehityspäivillä yrityksen arvojen määrittely

Intranet, blogi (Toim.Joht.)
Kaksi kuukautta
Työntekijöiden palaute

Työntekijöiden työtehon seuraaminen

Aikataulun toteutuminen
Myyntipäälliköt
Strategian jalkauttaminen
Arvojen tuominen työyhteisöön

Henkilöstön motivointi muutoksen toteutukseen.
Oma esimerkki ja puheenaiheet

Intranetin käyttöön kannustaminen
Kaksi kuukautta
Työntekijöiden osallistuminen arvojen pohdintaan

Työntekijöiden palaute
Myyjät ja muu henkilöstö
Strategian jalkautuminen
Konkretisoida arvot yrityksessä
Pohdinta, mitä arvot tarkoittavat omalla kohdalla

Palautteen antaminen johtoryhmälle
Kaksi kuukautta
Omien oivallusten syntyminen

Oma tyytyväisyys muutokseen
Markkinoijat
Ulkoisen viestinnän hoitaminen
Arvojen tuominen ulkoisille sidosryhmille
Sisällyttää mainontaan arvot
Sisäisen viestinnän jalkautumisen jälkeen
Johdon ja esimiesten palaute

Ulkoisten sidosryhmien palaute
Henkilöstöhallinto ja palkanmaksu
Palkitsemisen toimivuus
Palkitsemisen jatkuvuuden varmistaminen
Palkan maksu prosessin aikana normaalisti
Jatkuva
Valitusten määrä

Virheiden määrä
IT-tuki
Tekninen toimivuus
Mahdollistaa viestintä teknisesti
Intranetin hoitaminen ja ylläpito
Jatkuva
IT-järjestelmän toimivuus

Työntekijöiden ja johdon palaute
Assistentit
Avustaminen
Asioiden/päätösten täytäntöönpanon varmistaminen
Viestien siirtäminen intraan

Jatkuva
Johdon palaute











Tukitoiminnot ja muut huomioitavat tehtävät

Lisäsin taulukkoon erikseen työntekijäkohderyhmien tukitoimintoihin liittyviä tehtäviä sisäisessä- ja ulkoisessa viestinnässä osion.

Nämä ovat niitä tehtäviä, mitkä eivät liity vain suoraan muutoksen toteuttamiseen, vaan ovat tukitoimintoja muutosprosessin aikana ja sen jälkeen, tai muuten välttämättömiä toimintoja liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Jos palkanmaksu ei toimisi muutosprosessin aikana, olisi johdon turha edes toivoa työntekijöiden olevan innostuneita strategian jalkautumisesta. Näin ollen palkanmaksu on ehdoton oletus.

Assistenttien työ on varmistaa johdon tekemien päätösten päätyminen kirjalliseen muotoon ja tiedon säilyttäminen ja eteenpäin vieminen.

IT-on tukitoiminto, joka mahdollistaa ja varmistaa viestinnän toimivuuden. Jos viesti olisi auto, IT-tuki olisi sen moottori, joka vie autoa eteenpäin. Tämä on myös toiminto, jonka kaikki olettavat toimivan, mutta jonka toimimattomuus näkysi heti. (Ambientia.fi, Kovalainen, 5.6.2018)

Markkinointi astuisi mukaan sisäisen viestinnän jälkeen, kun yritys alkaisi viemään arvojaan tunnetuksi ulkoisille sidosryhmilleen. Toisaalta markkinointiin kuuluu myös sisäinen markkinointi, joka tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että strategiaa markkinoidaan esimiehille ja työntekijöille. Tässä vastuuhenkilö ei olisi markkinointi henkilöstö, vaan johto, sekä viestintävastaava.


Lopuksi

Ypäjän ravinto Oy:n toimitusjohtaja vaikuttaa hyvin motivoituneelta ihmiseltä, joka ymmärtää arvojen merkityksen yritykselle. Toisaalta hän vaikuttaa myös ymmärtävän muutosprosessin vaativan toimivan viestinnän ja teki viisaasti antaessaan viestintävastaavalle asian hoidettavaksi. Toimitusjohtan blogikirjoitus intraan voi hyvinkin olla motivoimassa työntekijöitä arvomaailman sisäistämiseen ja vaikuttaa yrityksen toimintaa tehokkaasti.

Tarvitaan kuitenkin vielä jotain, joka ohjaa työntekijöitä "huonoinakin hetkinä" lukemaan blogia, koska ihmiset menettävät innostuksen nopeasti, jos ei kukaan motivoi. Tässä esimies, tai myyntipäällikkö astuu kuvaan. Hänen tulee motivoida esimerkillään työntekijöitä lukemaan blogia ja pohtimaan, mitä arvot voisivat tarkoittaa juuri hänelle. Tämän merkitys korostuu erityisesti silloin, kun yrityksen talous ei ole hyvä ja pelkoa voi olla ilmassa. Avoin ja selkeä viestintä läpi yrityksen auttaa.



Lähteet:

Ambientia.fi, mihin it-palvelunhallintaa tarvitaan, Arto Kovalainen 5.6.2018. Luettavissa: https://www.ambientia.fi/blogi/mihin-it-palvelunhallintaa-tarvitaan/ . Luettu 2.10.2019

Docplayer.fi, tiedostus ja viestintäsuunnitelma, Arvo. Luettavissa: https://docplayer.fi/1102475-Tiedotus-ja-viestintasuunnitelma.html . Luettu 2.10.2019

Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen. WSOY 2007

TJS-Opintokeskus, viestintäsuunnitelma, luettavissa: https://www.tjs-opintokeskus.fi/opas-yhdistyksille/viestinta/suunnittelu-ja-kehittaminen/viestintasuunnitelma . Luettu 2.10.2019

3 kommenttia:

  1. Hei! Olet pohtinut monelta kantilta ja syvällisesti viestintää. Laaja näkökulma siis. Palkanmaksukin oli mainittu. Se on totta, että jos se ei toimi niin uusien arvojen jalkautus ei mene perille. Tosin en usko, että sellaisessa tilanteessa uusia arvoja yritettäisikään jalkauttaa, mutta hyvä pointti.

    VastaaPoista
  2. Hyvä paketti. Viestintää pohdittu enemmänkin kuin pintaraapaisun verran ja suunnitelma on selkeä ja kattava. Suunnitelmalta olisin odottanut ehkä enemmän tarkkuutta ajankohtien/aikataulujen suhteen, mutta toimii noinkin, kun muutos on jatkuva, Roomaakaan ei päivässä rakennettu kuitenkaan.

    Tukitoimintojen huomioonottamisesta iso plussa, tukitoiminnot ovat myös tärkeitä muutostilanteessa eikä näitä tule jättää huomiotta.

    Hyvää duunia!

    VastaaPoista
  3. Pohdit kirjoituksessasi hyvin muutosviestintää. Olet tutustunut tietoperustaan ja löytänyt sieltä tärkeitä asioita, joita nostat esiin. Erityisesti pidin ajatuksesta, että työntekijöiden on aidosti sisäistettävä arvot ja koettava ne omakseen, jotta muutos voi onnistua. Tuot myös hyvin esiin esimiesten ja myyntipäälliköiden oman esimerkin voimaa. Taulukkomuotoinen viestintäsuunnitelma oli varsin kattava, olisin tosin kaivannut paikoin tarkemmalle tasolle menemistä, jotta suunnitelma toimisi käytännön työkaluna muutosprosessissa. Miten esim. arvojen pohdintaa mitataan ihan käytännössä? Vastuut on myös hyvä ottaa osaksi viestintäsuunnitelmaa (kuka hoitaa mitäkin).

    VastaaPoista